Wheelcentre is de chiptuning specialist!
Wheelcentre optimaliseert de software in het motormanagement, en dan maakt het voor ons niet uit of we het nou hebben over een Auto, Boot, Bus, Camper, Motor, Tractor of Vrachtwagen. Wij kunnen alle merken/type auto's (obd) chiptunen. De moderne auto met een ECU kast kan zonder problemen gechiptuned worden en dus meer vermogen leveren met een tuningsoftware van Wheelcentre chiptuning, er is direct een aanzienlijke verbetering waarneembaar.

Chiptuning geeft meer trek kracht, meer koppel een hogere topsnelheid, een lager brandstofverbruik. Leeftijd of km stand van de motoren maakt voor chiptuning in principe niets uit. Aan de elektronica is na chiptuning van buitenaf niets te zien en ook met een diagnose-apparaat bij de dealer kan de gewijzigde tuningsoftware niet worden herkend en u behoudt de fabrieksgarantie. Maar vermogen en het koppel zijn natuurlijk na aanpassing chiptuning wel meteen te merken, U betaald alleen als U tevreden bent! Laat u verrassen en ervaar uw auto als nieuw, dit alles dankzij onze prestatieverbeterende chiptuning software. In deze artikelen geven wij een een heldere uitleg wat precies chiptuning is en waarom het belangrijk is om deze bij een erkende Chiptuner te laten doen.

Wij zijn gespecialiseerd in chiptuning en maken alleen gebruik van professionele apparatuur. Zoals gezegd is autotuning populair. Zo populair zelfs dat sommige auto-importeurs ook een optie aanbieden voor de autotuning. Dit betekent dat er in een motor veel slapende pk's schuil gaan die niet worden aangewend.

Door de tuning wordt een deel van die reserves aangesproken. Fabrikanten bouwen motoren die in veel landen moeten functioneren op de aldaar leverbare brandstof en bovendien moet er aan de specifieke milieu-eisen worden voldaan. In de Benelux landen beschikken wij over kwalitatief goede brandstoffen zodat er reserves in het blok onbenut blijven.

Er wordt nimmer extreem getuned zodat de levensduur niet wordt aangetast. Bovendien kun je met een niet getunede motor de levensduur van die motor ook nadelig beinvloeden door roekeloos rijgedrag. Met onze tuning software bij de jaarlijkse APK heb je met een getunede auto geen problemen.

Engine Repair

Het motorstuurapparaat
De prestaties van een motor worden beïnvloed door verschillende interne en externe factoren, zoals de omgevingstemperatuur, de luchtdichtheid, koelvloeistof, de temperatuur van de olie, enz. Al deze factoren worden via voelers of sensoren aan het motorstuurapparaat gezonden. Het motorstuurapparaat regelt alle belangrijke functies van de motor via deze voelers en sensoren die de druk, temperatuur, toerentallen, snelheden en luchtmassa met grote precisie aangeven. Het motorstuurapparaat gebruikt de in een speciale chip opgeslagen software met de voor die auto benodigde kenvelden, inspuiting, ontsteking, waterdruk en Lambda-waarde.

Op deze manier wordt afhankelijk van de belasting en de omgevings parameters het optimale ontstekingsmoment, de benodigde brandstofhoeveelheid in combinatie met het juiste inspuitmoment en de benodigde turbodruk berekend. Deze gegevens worden bij het chiptunen geoptimaliseerd alle parameters worden gemeten, vergeleken en zodanig aangepast, dat de maximale belasting en het maximale koppel met inachtneming van de levensduur van de motor naast een minimaal brandstofverbruik zich optimaal tot elkaar verhouden.

Daardoor wordt een hoger motorvermogen, maar vooral ook een hoger koppel bereikt. Vermogen- en koppeltoenames tussen de 20% en de 40% zijn bij turbomotoren en 08% tot 15% bij normale aanzuigmotoren te bekomen, waardoor de wagen qua versnelling, soepelheid en maximale snelheid duidelijk beter presteert. De motor wordt ook soepeler, waarbij de levensduur van de motor bij een correcte tuning, normaal gebruik en regelmatig onderhoud weinig zal veranderen ten opzichte van een fabrieksmotor.

Taak van het motorstuurapparaat

Ontstekingstijdstip
Het is belangrijk dat rekening houdend met de hierboven vermelde parameters het juiste ontstekingsmoment of bij dieselmotoren het juiste inspuitmoment wordt berekend en dit om de brandstof zuinig en optimaal te gebruiken.

Constante onsteking
Bij verschillende toerentalen blijft de door de alternator geleverde stroom niet altijd constant. Een optimale ontsteking vereist een constante spanning. Het motorstuurapparaat vangt deze afwijkingen op en houdt de spanning constant. Hierdoor bekomt men een optimale ontsteking.

Klopsensoren
De moderne motoren vragen een hoge samendrukking van het mengsel brandstof/lucht om zo een hoog mogelijk koppel te bereiken, waardoor de motor zuiniger gaat lopen. Maar bij zulke hoge druk ontstaat het gevaar op spontane zelfontbranding, waardoor een "kloppende" verbranding ontstaat. Door de signalen van de klopsensoren op het motorblok verlaat het stuurapparaat de ontsteking zodat dit kloppen vermeden wordt.

Brandstofinspuiting
Afhankelijk van de signalen vanaf de sensoren voor de luchtmassa, toerental, belasting en verdere correctiefactoren, berekent de elektronica de benodigde inspuittijd en inspuithoeveelheid om zowel een besparing op het verbruik, als een vermindering van schadelijke uitlaatgassen en een toename van het motorvermogen te verwezenlijken.

Lambdaregeling
Het mengsel van brandstof en lucht wordt door de computer berekend, afhankelijk van de samenstelling van de uitlaatgassen en naar de ideale waarde gebracht, om een effectievere werking van de katalysator te bereiken en daardoor schonere uitlaatgassen. Tenslotte meet de Lambda-sonde voor de katalysator het restant aan zuurstof in de uitlaatgassen. Deze waarde wordt doorgegeven aan het motorstuurapparaat die deze waarde weer meeneemt in zijn berekeningen.

Stationair toerentalregeling
Variabele motortemperaturen met bijbehorende wrijving, vervuiling van de uitlaatwegen en vele andere factoren veroorzaken verschillende stationaire toerentallen. Door de stationair toerentalregeling wordt het mengsel zo aangepast dat het door een Hallgever gemeten toerental op een constante waarde gehouden wordt. Hieruit worden ook de parameters berekend voor de warme en koude start.

Laaddrukregeling
Bij auto's, uitgevoerd met turbo, wordt daarbij door het stuurapparaat de turbodruk en het nodige volume berekend, en door de bijbehorende sensoren op de juiste waarde ingesteld.

Terugvoer uitlaatgassen
Om de uitlaatgassen te verbeteren wordt de aangezogen lucht, gemixt met de uitlaatgassen, berekend door de computer.

Service en betrouwbaarheid
- Controle over de juistheid van de ingestelde waarde, om fouten te voorkomen.
- Strenge controle van "Drive by wire-systemen".

De moderne ECU's hebben bovenop de motorregeling vaak nog andere taken zoals antidiefstalbeveiliging (samen met transponder-systeem), cruise-control, regeling airco (deels), noodloopregeling, het opslaan van motorstoringen ed. Deze laatste kunnen dan bij de dealer uitgelezen worden door middel van OBD-uitleesapparatuur.

Het functioneren van het motorstuurapparaat
Een motorstuurapparaat is een microprocessor die afhankelijk van zijn ingangssignalen in combinatie met geheugen de totale motorsturing berekent. Een hoofdpunt bij de benzinemotoren is de berekening van de juiste en maximaal haalbare inspuithoeveelheid. Daarbij is de inspuithoeveelheid afhankelijk van de aangezogen lucht. De verhouding lucht en brandstof moet precies kloppen, wil de katalysator op de juiste manier werken. Bij maximale versnelling moet echter de gemeten waarde van de Lambda-sonde genegeerd worden om een maximale versnelling mogelijk te maken.

Verder moet het ontstekingsmoment bepaald worden om het samengeperste mengsel te ontsteken. Is de ontsteking te laat, dan neemt het verbruik toe. Is de ontsteking echter te vroeg, dan begint de motor te kloppen. Tenslotte berekent het motormanagement nog vele andere waarden, bijvoorbeeld de uitschakeling van de inspuiting bij maximale toerentallen of bij maximale snelheidsbegrenzing. Ook een cruisecontrole, die door het motormanagement gestuurd wordt, kan geintegreerd zijn. Constant wordt afhankelijk van de verschillende meetwaarden van bijvoorbeeld koelwater, brandstof, buitentempratuur en olietemperatuur de sturing van de warmloopfase gestuurd.

Bij moderne dieselmotoren wordt de inspuithoeveelheid afhankelijk van de hoeveelheid aangezogen lucht, de luchtdruk, de buitentemperatuur, het toerental en de belasting bepaald. Dit is noodzakelijk om aan de voorgeschreven uitlaatgasnormen te voldoen. Daarnaast moet bij turbomotoren de druk en het volume van de turbo exact bepaald worden afhankelijk van de belasting en het toerental. Al de gegevens, nodig voor de sturing, zijn daarnaast ook opgeslagen in de Eprom. Uit deze driedimensionaal opgeslagen gegevens Kenvelden berekent het stuurapparaat de inspuithoeveelheid.

Geen zichtbare veranderingen onder de motorkap
Toename in vermogen mogelijk van 20 tot gemiddeld 40 % (per auto type verschillend)
Toename in koppel mogelijk tot gemiddeld 40 % (per auto type verschillend)
Betere respons op het gaspedaal, dus meer trekkracht meer rijplezier (+-15% zuinigheid)
Geen universele tuning! ieder programma wordt speciaal geschreven (Softwarematige Tuning)

Eenvoudig terug te gaan naar standaard uitvoering +/- 10 min (denk hierbij aan beëindiging van een leasecontract of leenauto etc).